Hoppa till sidans innehåll

Hur går en träning till?


Uppvärmning

Träningen inleds med uppvärmning, typen av uppvärmning beror på vilken slags träning som ska följa. Uppvärmningen avslutas med en kortare töjning för att mjuka upp lederna. 

 

Karateträningen

Slag och sparkträning i olika former. Dels tränas grundtekniker (kihon) och dessa tränas utan motståndare och anpassas efter elevernas svårighetsgrader. Dels tränas förutbestämnda rörelsemönster som är försvar och attacker mot tänkta motståndare (kata) och dels tränar vi med en motståndare (kumite) både med förutbestämda attackar och försvar (gohon kumite) eller under friare former (jiyu kumite). Träningen är allsidig och involverar hela kroppen, framförallt främjas koordination, fokus, balans, styrka och smidighet.

 

 

Andra inslag i träningen är fyspassen för att stärka hela kroppen att orka mer och mer. Vi blandar mellan att göra styrkeövningar i form av t.ex. armhävningar och situps men också att slå och sparka på s.k. mitzar. En mitts är en slags kudde som din medtränare håller i. Vid mittsträning kan du ta i utan att riskera att skada någon. I fyspassen läggs även konditionspass in.

 

Allt detta görs i en lagom blandning. Träningspassen avslutas med streching antingen på egen hand eller i grupp.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:22 Skribent: Katrine Andersson

 

 

 

Umeå shotokan sponsras av 

 

 

Umeå Shotokan Klubb på YouTube

 

  

Karatedräkter går att hyra på klubben!

Flera olika storlekar finns tillgängliga, prata med någon av våra instruktörer.

Tips! Prova gärna att köpa och sälja dräkter på klubbens Facebooksida:

https://www.facebook.com/groups/171853017294/?ref=bookmarks

 

     

      
 

Postadress:
Umeå Shotokanklubb - Karate
Jadranka Plese, Mariehemsvägen 35 G
90652 Umeå

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info